Vi har valt ut två konstverk ur museets samlingar som eleverna i klassen kan använda för att göra något eget, nytt och oväntat med.
Lektionsupplägg
Eleverna kan använda bilderna som färgläggningsbilder eller göra en parafras helt efter eget huvud. En parafras är när man inom konsten skapar en ny bild av ett redan befintligt verk. Det kan likna det tidigare konstverket eller vara helt annorlunda.
Skriv ut PDF:n med bilderna och låt eleverna inspireras!
Ballad i G moll av Karl Axel Pehrson
Karl Axel Pehrson skapade med sin konst en egen fantasifull värld av växter och djur. Han hade ett djupt intresse för biologi och när målningen var klar gavs djuren och växterna latinska namn precis som Carl von Linné gjorde på riktiga växter. Nu är det elevernas tur att låta fantasin flöda och med färg och form och Karl Axel Pehrsons målning som grund skapa sina inre landskap.
Hitta mer information om Karl Axel Pehrson HÄR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.!
Medusa av Jan Håfström
Jan Håfström har med sin målning av Medusa från den grekiska mytologin gjort en parafras på italienska barockmålaren Caravaggios målning från år 1596. Samtidigt har han gjort ett porträtt av sin fru Lotta Melin. Nu är det elevernas tur att fortsätta traditionen och utifrån Jan Håfströms verk skapa en egen parafras. Om den skall målas helt rosa eller om det skall vara blommor i håret bestämmer eleven som konstnär helt själv.
Hitta mer information om Jan Håfström HÄR Öppnas i nytt fönster.!
För åk 1-3
Bild:
För åk 4-6
Bild: